diumenge, 3 de juliol del 2016

FINESTRES, FINESTRES, FINESTRES.... QUE S'OBREN O QUE ES TANQUEN?

Una de les millors novel·les negra/històrica, la de CAY RADEMACHER, alemany, "El asesino entre los escombros", editada a Espanya l'any 2013, i que la casualitat ha volgut que la seva lectura hagi coincidit amb la fi de la llarga campanya electoral espanyola. Un hivern cruel en una ciutat enrunada i destrossada per la guerra. Hamburg, 1947. Crims i desnazificació de pa sucat amb oli. I també un cap de policia honest. Molta fam, supervivència al límit.

"La igualdad de toda persona ante la ley, Stave. ¿Sabe usted a cuántos funcionarios ha inspeccionado la comisión de expertos constituida por los británicos para la eliminación de nacionalsocialistas solo en Hamburgo? A más de sesenta y seis mil. ¿Y a cuántos funcionarios han despedido por considerarlos nazis? A ocho mil ochocientos. ¿Sabe usted a quiénes tienen que dirigirse los judíos supervivientes de los campos de concentración si, debilitados como están, quieren solicitar una ración mayor de alimentos?
-A nosotros.
-En efecto: a la Brigada de Investigación Criminal. A veces en los mismos edificios, a veces exactamente en los mismos despachos en los que hace tan solo dos años estaba aún la Gestapo. ¿Y a quiénes cree usted que se encuentran a veces en esos mismos despachos?
El fiscal hace una pausa, luego prosigue en voz más baja:
-Investigación Criminal divide a los supervivientes de campos de concentración entres grupos: IA, delincuentes de conciencia, que es como denominan a comunistas o socialdemócratas. Es interesante que Investigación Criminal siga hablando de"delincuentes", ¿verdad? Después está el grupo IB: otros delincuentes políticos. IC:criminales y agentes sociales: ¿En qué grupo, cree usted, entra un judío?

"Los británicos y los americanos quisieron matar con sus ataques aéreos sobre todo a trabajadores; la mayoría de las zonas de villas las dejaron indemnes. Probablemente también, sospecha Stave, porque en aquel entonces ya pensaban que después de la guerra sus oficiales necesitarían alojarse en un sitio adecuado a su rango.... (...)

"En las calles colindantes hay carteles que rezan ¡PROHIBIDA LA ENTRADA A CIVILES ALEMANES! y ¡SÓLO FUERZAS ARMADAS BRITÁNICAS!  (...)

"Algunas personas se arrastran de un cubo de basura al siguiente: veteranos con una sola pierna, un hombre con una mochila y una niña de unos diez años de la mano, viejos; mujeres avergonzadas que, con la cabeza envuelta en pañuelos, ocultan su rostro como si fueran mendigas de Oriente Próximo. Levantan las tapas de los cubos, revuelven entre los desperdicios buscando patatas estropeadas, hojas mustias de lechuga, corazones de manzanas comidas. Un joven recolecta en la acera colillas pisadas de cigarrillos ingleses. Nadia habla, nadie levanta la mirada. Los policías militares les dejan hacer.
"Señores coloniales, piensa Stave; los ingleses viven aquí como en la India o en África, y nosotros somos los nuevos culis. Solo que ningún indio ni ningún africano había hecho arder antes en llamas la mitad del mundo ni se había ganado con ello su propia humillación"

El asesino entre los escombros és, però, un llibre ple d'esperança malgrat tant de sofriment i pèrdues.

PARAL·LELISMES EN DIFERIT
Com és possible que els resultats obtinguts per les forces del canvi s'hagin interpretat per propis i adversaris com un tancament de la finestra, la finestra de les esperances en el futur? Les forces polítiques, ideològiques i culturals de l'ordre injust i reaccionàries volen ara infligir una derrota sobrevinguda. Era aquesta la tàctica de l'Ariola, l'assessor àulic de Rajoy, marit de Cèlia Villalobos:"la que viene el lobo de Unidos Podemos", perquè la gent es tirés enrere i s'abstingués? Probablement.
La transició del 78 fou incompleta i els passos que es van donar en la direcció de la pluranacionalitat i de la democratització van ser frenats pel cop d'Estat del 81. Ara tenim perspectiva per reconèixer-ho. Volíem una segona Transició, aquesta vegada sense el perill dels militars. TRENCAR EL CANDAU DE LA TRANSICIÓ, DE LA VELLA POLÍTICA, deien.

La desnazificació no es va produir a Alemanya, no com calia. I aquí oblidem que el feixisme va triomfar i no va ser ni derrotat, com a Alemanya. Ha sobreviscut i ha mutat. El FERNANDEZGATE és una mostra bastarda d'això. A la Transició va patir una esgarrapada fruit de lluites, sobretot de les esquerres, però tampoc aquí s'ha produït cap desfeixistització. Ni els americans ho van permetre. Després del paisatge enrunat que vivim de l'Estat del Benestar, del raquític que aquí teníem, pensàvem que hi HAVIA UNA FINESTRA D'OPORTUNITAT. O ara o mai. Massa gent havia oblidat que els ascensors sovint s'espatllen i que cal pujar els esglaons de les escales a peu. Havien oblidat que també durant la transició, els pocs o molts esglaons que es van pujar van ser caminant i unint forces: creant xarxes sindicals, veïnals, socials, en definitiva. I de la mateixa manera que els americans no ens van ajudar, tampoc caldrà esperar gaire cosa dels poders fàctics europeus, i si no som capaços de teixir aliances amb les forces europees del canvi,ens tornaran a trepitjar o miraran cap a una altra banda, com ho van fer els Estats Units després de la segona guerra mundial


http://blogs.publico.es/ciudad-popular/2016/07/03/la-globalizacion-excluyente-o-entender-lo-que-no-cuadra-jordi-borja-201/




Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada